4.30 p.m., GMT+2 / ora 16.30 Cinematograf Arta, Cluj-Napoca
Proiecție de filme documentare
György Ligeti Film realizat de Michel Follin concepție: Judit Kele. Michel Follin, Arnaud de Mezamat © Artline Films - Abacaris Films 1993 Trois études pour piano de György Ligeti cu Pierre-Laurent Aimard, Film realizat de Elisabeth Coronel - Arnaud de Mezamat © Abacaris Films 2001 Prezintă: Louise Duchesneau, Arnaud de Mezamat
The composer Györgi Ligeti's background and biography is emblematic of the displaced, cosmopolitan, middle-European artist : uprooted by the Second World War, struggling against the dull artistic conformism of postwar communism, finding refuge in western Europe, a man truly at home only in the international community of music. How appropriate then that this revealing film portrait of Ligeti's life and music should use a train journey as its central metaphor. As Ligeti gazes through the train window onto changing landscapes and townscapes, it seems that all of the troubled yet inventive recent cultural history of Europe is also slipping past.
Biografia și educația compozitorului Györgi Ligeti este emblematică pentru un artist din centrul Europei, exilat și cosmopolit, dezrădăcinat de cel de-al doilea Război Mondial, luptând împotriva conformismului artistic absurd al comunismului de după război, găsind refugiu în Europa occidentală. Un om care se simțea acasă doar în comunitatea internatională a muzicii. Cât este de potrivit, atunci, ca acest film-portret revelator pentru viața și creația lui Ligeti să folosească drept metaforă centrală o călătorie cu trenul. În timp ce Ligeti privește pe geamul trenului la peisajele și imaginile în continuă schimbare, pare că întreaga istorie recentă a Europei, tulburată și aducătoare de nou, se pierde și ea în trecut. Film documentar – Abacaris Films Realizator : Michel Follin Scenariu: Judit Kele, Arnaud de Mezamat, Michel Follin Producție: Belgia, Ungaria, Franța 1993 Durata: 65 minute
A man of surprises, Ligeti plays with his performer since his pieces are virtuoso pieces, with the listener since he sets traps for him – sound illusions – and with himself with a set of very personal references. These essential pages of modern piano music presented by György Ligeti and Pierre-Laurent Aimard, are performed in a visual environment where listening and illusion are combined.
Om al surprizelor, Ligeti se joacă cu interpretul, căci piesele lui sunt pline de virtuozitate, se joacă cu ascultătorul, prin capcanele pe care i le întinde (iluzii sonore), și se joacă cu el însuși, prin intermediul unor referințe de ordin personal. Aceste pagini fundamentale pentru muzica modernă destinată pianului, prezentate de către György Ligeti și Pierre-Laurent Aimard, sunt interpretate într-un spațiu vizual în care ascultarea și iluzia se îmbină.
Louise Duchesneau studied piano and musicology in Ottawa and Montreal, Canada, and at the University of Hamburg, Germany, where she also lectured for many years. From 1983 to 2005 she was György Ligeti’s assistant. In 2006-2007 she was part of Kent Nagano’s team at the Orchestre symphonique de Montréal. Since her return to Germany in 2008, she has worked as a free-lance author and translator. Together with Wolfgang Marx she co-edited György Ligeti: Of Foreign Lands and Strange Sounds (Woodbridge: Boydell & Brewer, 2011).
Louise Duchesneau a studiat pianul și muzicologia la Ottawa și Montréal, în Canada, și la Universitatea din Hamburg, Germania, unde a ținut cursuri timp de mai mulți ani. Din 1983 până în 2005, a fost asistenta lui György Ligeti. În 2006-2007, a făcut parte din echipa lui Kent Nagano la Orchestra simfonică din Montréal. De la revenirea sa în Germania, în 2008, a lucrat ca autor și translator liber profesionist. Împreună cu Wolfgang Marx, a editat György Ligeti: Of Foreign Lands and Strange Sounds (Woodbridge: Boydell & Brewer, 2011).
After studies in humanities and law, Arnaud de Mezamat undertook several positions in the performing arts sector (first in theatre then in music with Pierre Boulez), all the while pursuing his personal interests in photography and painting. For almost thirty years, he has been active as a writer-director and has made around twenty documentaries whose themes focus mainly on the arts (music, fine arts, literature), social issues, the spoken word (psychoanalysis, testimony): https://www.film-documentaire.fr/4DACTION/w_liste_generique/C_1494_F He is also a producer and founded in 2007 the internet platform film-documentaire.fr which he oversees: www.film-documentaire.fr He occasionally teaches in the field of documentary film-making.
După absolvirea studiilor de științe umaniste și de drept, Arnaud de Mezamat a lucrat în câteva instituții de spectacol (mai întâi în teatru, apoi în sfera muzicală, colaborând cu Pierre Boulez), toate aceste activități desfășurate în paralel cu pasiunea pentru fotografie și pictură. Aproape 30 de ani a activat ca scenarist și a realizat aproximativ douăzeci de filme documentare, ale căror teme se axează în principal asupra artei (muzică, arte plastice, literatură), aspecte sociale, comunicare (psihanaliză, mărturii): https://www.film-documentaire.fr/4DACTION/w_liste_generique/C_1494_F Este totodată producător și a înființat în 2007 platforma online de filme documentare, pe care o supervizează: www.film-documentaire.fr Ocazional, el predă cursuri în domeniul producției de film documentar.