6 p.m., GMT+2 / ora 18 Muzeul Etnografic al Transilvaniei, Cluj-Napoca, Sala Reduta
Concert de închidere a festivalului
Ansamblul “Couleurs”
Conducerea muzicală: Alexandru Ștefan Murariu Carina Coste – flaut, Sergiu Cebotari – clarinet, Sonia Vulturar – vioară, Diana Stir – violoncel, Sanda Răileanu – harpă, Alexandru Lazăr – pian, Toni Vîntur – percuție Program: Tiberiu Herdlicska - Efata pentru flaut și pian Alexandru Ștefan Murariu - Catedrala din Rouen pentru flaut și vioară Tudor Feraru - Starlight pentru ansamblu Șerban Marcu - Toccata la unison pentru pian, clarinet și violoncel Ciprian Pop - Gates pentru ansamblu Áron Török-Gyurkó - Origo pentru ansamblu
Born in 1989 in Deva, Alexandru Ştefan Murariu received his first music lessons (violin) at the age of 8. In 2018, after ten years of university studies, he graduated from the „Gheorghe Dima” Music Academy in Cluj-Napoca (Bachelor, Master and PhD degrees), where he was supervised by Professor Adrian Pop, an outstanding personality of Romanian contemporary music. Since 2016 he has been a member of the Romanian Composers' and Musicologists' Society with awards in 2017 and 2018.
In his recent past, Alexandru Ștefan Murariu took part in several composition competitions, earning important national and international awards such as the PRIX DE COMPOSITION à la mémoire de Nadia Boulanger (2016), and the „George Enescu" Prize for chamber music in 2014 and for symphonic music in 2018. In 2015 and 2019, he was awarded by the Romanian Cultural Institute the George Enescu Scholarship for a three-month residency at the „Cité Internationale des Arts” in Paris. In 2020, he founded the contemporary music ensemble Couleurs, which has by now widely performed in Romania, promoting pieces of the contemporary repertoire, from both Romania and abroad, in some of the most prestigious festivals. During his student years he attended numerous master classes given by notable personalities such as Carol Beffa, Allain Gaussin, François Paris, Bruno Mantovani (France), Elkana Amos (Israel), Jörg Widmann, Manfred Stahnke, Peter Ruzicka (Germany), Dan Dediu, Costin Miereanu, Gabriel Irányi (Romania), Lasse Thoresen (Norway) and Agustín Fernández (U.K.). His work consists of chamber, orchestral and choir works, which are regularly performed by soloists, choirs and ensembles from Romania, Scotland, France, Switzerland and Germany.
Since 2014 he has been teaching at the „Gheorghe Dima” National Academy in Cluj-Napoca.
Născut în anul 1989, Alexandru Ștefan Murariu a studiat mai întâi vioara, de la vârsta de 8 ani. În anul 2018, după zece ani de studii universitare, a absolvit Academia Națională de Muzică "Gheorghe Dima" (ciclurile de Licență, Masterat și Doctorat), la clasa de compoziție a maestrului Adrian Pop, personalitate marcantă a componisticii românești contemporane. Din anul 2016 este membru al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, cu premii obținute în anii 2017 și 2018.
În trecutul recent, Alexandru Ștefan Murariu a fost laureat în cadrul unor competiții internaționale obținând PRIX DE COMPOSITION à la mémoire de Nadia Boulanger (2016), alături de prestigiosul premiu pentru muzică de cameră (2014) și simfonică (2018) al concursului Internațional "George Enescu". În 2015 și 2019 a obținut bursa „George Enescu” a Institutului Cultural Român, constând într-o rezidență de trei luni la „Cité Internationale des Arts” din Paris. În anul 2020 a înființat ansamblul de muzică contemporană Couleurs, împreună cu care a susținut deja o bogată activitate concertistică și de promovare a muzicii contemporane românești și internaționale, punctând prezențe în cele mai importante festivaluri de profil. În timpul studiilor a participat la numeroase cursuri de măiestrie susținute de personalități notabile precum Carol Beffa, Allain Gaussin, François Paris, Bruno Mantovani (Franța), Elkana Amos (Israel), Jörg Widmann, Manfred Stahnke, Peter Ruzicka (Germania), Dan Dediu, Costin Miereanu, Gabriel Irányi (România), Lasse Thoresen (Norvegia) sau Agustín Fernández (Marea Britanie). Lucrările sale, camerale, vocale sau simfonice au fost interpretate de către soliști, ansambluri corale și instrumentale din România, Scoția, Franța, Elveția sau Germania.
Din anul 2014, el predă în cadrul Academiei Naționale de Muzică ”Gh. Dima” din Cluj-Napoca.
Founded with the intention of promoting classical and especially modern and contemporary music, ensemble Couleurs first performed in the vibrant context of the Ligeti Festival Transylvania, an exceptional event coordinated by Dr. Bianca Țiplea Temeș.
In just three years of activity, the Couleurs ensemble (was invited to important contemporary music festivals in Romania (Cluj Modern, Meridian International Festival, Brave New Music Festival). Their projects are built on performing contemporary music repertoire of the highest level, with a focus on both emerging and already established Romanian composers. In 2022, they undertook a national tour of the five most important cultural cities (Iași, București, Sibiu, Timișoara, Cluj-Napoca) where they gave concerts and educational concerts, promoting contemporary music in high schools. The ensemble Couleurs’ repertoire consists of more than 30 works, many of which were composed and dedicated to the ensemble.
The ensemble Couleurs was founded by the composer Alexandru Ștefan Murariu.
Pornit de la ideea de a promova muzica clasică, dar mai ales cea modernă și contemporană, ansamblul Couleurs s-a conturat într-un peisaj vibrant al muzicii contemporane – prin apariția în cadrul festivalului dedicat lui Ligeti în Transilvania, creat și coordonat de către conf. univ. dr. Bianca Țiplea Temeș.
În cei doar trei ani de activitate, ansamblul Couleurs a fost invitat la importante festivaluri de profil din țară (Cluj Modern, Meridian, Brave New Music). În cadrul proiectelor întreprinse au dezvoltat repertorii de muzică contemporană românească de înaltă calitate, focalizate pe creația românească contemporană tânără sau deja consacrată. În anul 2022 ansamblul Couleurs a inițiat un turneu de muzică contemporană în cinci orașe din țară (Iași, București, Sibiu, Timișoara, Cluj-Napoca) unde interpreții au susținut concerte de muzică contemporană și concerte educative. Repertoriul cuprinde deja peste 30 de titluri, multe dintre care sunt dedicate ansamblului și prezentate în primă audiție absolută de către acesta.
Fondatorul și directorul artistic al ansamblului este compozitorul Alexandru Ștefan Murariu.
Efata, a word of aramaic origins is, essentially, an exhortation to faith. A poetical way of understanding the meaning of this word could be "let yourself be lived by the Holy Ghost".
This work composed in 2019 stands as a little meditation on contemporary society, always running, consumed by time and worries. But at some point we have to stop and surrender ourselves to a Higher Intelligence that frames everything around us. Tiberiu Herdlicska
La Cathédrale de Rouen IV is a work inspired by the Rouen Cathedral series Claude Monet painted in the 1890's. The work consists of four contrasting miniatures, where the character of the music is indicated in the subtitles Effet du soleil (sun effect), Effet nuageux (cloudy effect), Effet brouillard (foggy effect) and Effet du matin (morning effect). Initially written for two flutes, the work now exists in different versions (flute-violin, flute-cello), the last one representing a revision of the second version.
Alexandru Ștefan Murariu Starlight belongs to a category of compositions called “soundscapes”. It is based on partly-determined aleatory processes applied to pitch, dynamics and overall texture. The work aims to involve performers decisively in creating a unique sound universe, suggesting a journey through space and galaxies. The score utilizes images and a precise timeline that is meant to help everyone keep pace with the unfolding of the music. Tudor Feraru
Toccata in Unison was written in 2020 as part of the sixth edition of the N-escu Project and begins with a cello quotation from Quartet No. 1, Op. 22, by George Enescu. The quotation is treated by means of melodic processing (inversion, retrograde, modification of rhythmic values) and is to be found, in one form or another, throughout the work. The author aimed to keep the listener’s interest by deliberately eliminating the use of harmony, creating a work almost exclusively “in unison", with the extended use of varying timbres, registers, metres and rhythms. The work was premiered by the Sonomania Ensemble, conducted by Simona Strungaru.
Șerban Marcu
The piece Gates is dedicated to "those who are gone..." suggesting the passage through the gates to the realm of non-being. It is based on the rondo form in which the chorus (first presented in a modal musical language) is altered each time it is played – representing the memory which deteriorates each time it passes those gates, being in the end, a vague image of the original. The gates (through which both those who remain and those who leave pass equally) counterbalance the modalism of the chorus, through a musical discourse that uses an atmosphere created by sound effects and rubato. Ciprian Pop
Origo for ensemble was composed in 2022 for the ensemble Couleurs. The piece, with all its component sonorities, evolves from a neutral point, which consists in a completely saturated sound spectrum, i. e. white noise. This sonic phenomenon, caused for example by air flow or a dense metallic resonance, will give rise to distinct sonorities with detectable pitches and individual rhythmic developments Áron Török-Gyurkó
Efata, cuvânt de origine aramaică, este, în esență, un îndemn întru credință. O expresie mai poetică prin care am putea înțelege sensul cuvântului ar putea fi "lasă-te locuit de Duhul Sfânt".
Astfel, lucrarea (compusă în 2019) este un fel de meditație asupra societății contemporane, întotdeauna pe fugă, consumată de timp și probleme într-o spirală nesfârșită. Din adâncuri către înălțimi, la un moment dat ne oprim, ne tragem respirația și ne lăsăm în grija unei Inteligențe Superioare, care înrămează totul în jurul nostru. Tiberiu Herdlicska
Având ca sursă de inspirație picturile fațadei Catedralei din Rouen de Claude Monet, piesa La Cathédrale de Rouen IV pentru flaut și vioară se împarte în patru miniaturi contrastante bazate pe patru „pânze sonore”, cărora le sunt atribuite subtitlurile Effet du soleil, Effet nuageux, Effet brouillard și Effet du matin. Scrisă inițial pentru două flaute, lucrarea a fost modelată de-a lungul timpului în diverse variante (flaut-vioară, flaut-violoncel), ultima variantă reprezentând o revizie a primei „reorchestrări”. Alexandru Ștefan Murariu
Compoziția Starlight poate fi încadrată în categoria “soundscape”. Ea se bazează pe procese aleatorice parțial controlate la nivelul înălțimilor, intensităților și densității texturale. Piesa are ca scop implicarea cât mai consistentă a interpreților în crearea unui peisaj sonor unic, menit să sugereze o călătorie prin galaxii sonore. Partitura apelează la ilustrații grafice, întocmai unor constelații, și utilizează o axă temporală pe baza căreia instrumentiștii pot urmări firul relativ al desfășurării sonore. Tudor Feraru
Toccata la unison a fost scrisă în anul 2020 în cadrul celei de-a șasea ediții a Proiectului N-escu și pornește de la un citat din știma violoncelului din Cvartetul nr. 1, op. 22, de George Enescu. Citatul este tratat prin procedee de prelucrare melodică (inversare, recurență, modificarea valorilor ritmice) și se regăsește, într-o formă sau alta, în fiecare notă din lucrare. Ambiția autorului a fost și aceea ca, eliminând deliberat parametrul armonic și realizând o lucrare aproape exclusiv „la unison”, să reușească, prin utilizarea timbrurilor, a registrelor și a parametrului metric/ritmic, să mențină treaz interesul ascultătorului. Lucrarea a fost interpretată în primă audiție de Ansamblul Sonomania, dirijat de Simona Strungaru. Șerban Marcu
Lucrarea Gates poartă dedicația „celor plecați...” reprezentând trecerea prin porțile către tărâmul neființei. Se bazează pe forma de rondo în care refrenul (prezentat prima dată într-un limbaj modal) este la fiecare revenire, alterat – reprezentând amintirea care pe măsura trecerii timpului și a lăsării în urmă a porților se deteriorează, fiind în final, o vagă imagine a originalului. Porțile (prin care trec în egală măsură atât cei rămași cât și cei plecați) contrabalansează modalismul refrenului, printr-un discurs muzical care uzează de o atmosferă realizată prin efecte sonore și rubato. Ciprian Pop Origo pentru ansamblu a fost compusă în 2022 pentru ansamblul Couleurs. Discursul muzical, cu toate sonoritățile componente ale sale, evoluează dintr-un punct de plecare neutru în sens muzical, care constă în saturația completă a spectrului sonor, adică zgomotul alb. Această stază sonoră, cauzată de exemplu de fluxul aerului sau de o rezonanță densă metalică, va da naștere unor sonorități mai clare cu înălțimi detectabile și desfășurări ritmice individuale. Áron Török-Gyurkó