7 p.m., GMT+2 / ora 19
Stream
Concert
Alexandru Ștefan Murariu Composer in residence Program: La Cathédrale de Rouen IV pentru flaut și vioară El Niño pentru ansamblu instrumental Pasărea măiastră pentru ansamblu instrumental De profundis pentru soprană și ansamblu instrumental Espaces IV – Spezzati pentru două coruri și orgă In Paradisum, Chorus Angelorum pentru ansamblu instrumental și cor (p.a.a.) (Comandă a Festivalului ”A Tribute to György Ligeti, in His Native Transylvania”, ediția a 3-a
Born in 1989 in Deva, Alexandru Ştefan Murariu received his first music lessons (violin) at the age of 8. In 2018, after ten years of university studies he graduated from the „Gheorghe Dima” Music Academy in Cluj-Napoca (Bachelor, Master and PhD degrees) supervised by Prof. Adrian Pop, an outstanding personality in contemporary music. Since 2016 he has been a member of the Romanian Composers' and Musicologists' Society with awards in 2017 and 2018. In his recent past, Alexandru Murariu took part in several composition competitions, earning important national and international awards such as the PRIX DE COMPOSITION à la mémoire de Nadia Boulanger (2016), and the „George Enescu" Prize for chamber music in 2014 and for symphonic music in 2018. In 2015 and 2019 he earned the George Enescu Scholarship that consisted in a three month residency at the „Cité Internationale des Arts” in Paris. During his student years he attended numerous master classes given by important personalities such as Carol Beffa, Allain Gaussin, François Paris, Bruno Mantovani (France), Elkana Amos (Israel), Jörg Widmann, Manfred Stahnke, Peter Ruzicka (Germany), Dan Dediu, Costin Miereanu, Gabriel Iranyi (Romania), Lasse Thoresen (Norway) and Agustín Fernández (U.K.). His work consists of chamber, orchestral and choir works, some published, which are regularly performed by soloists, choirs and ensembles from Romania, Scotland, France and Germany. Since 2014 he has been teaching at the „Gheorghe Dima” National Academy in Cluj-Napoca.
Format ca violonist la Liceul de Muzică „Sigismund Toduță” din Deva, Alexandru Ștefan Murariu este absolvent al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”, în cadrul clasei de compoziție a maestrului Adrian Pop. Având un parcurs profesional remarcabil, el face parte din rândul tinerei generații de compozitori români, fiind validat de numeroasele distincții pe care le-a dobândit de-a lungul anilor de studiu. Laureat al concursurilor naționale „Liviu Comes”, „Ștefan Niculescu”, „Alexandru Zirra”, „Vox Mundi” și internaționale precum Concursul „Sigismund Toduță” sau concursul din cadrul festivalului „Innersound New Arts”, Alexandru Ștefan Murariu a obținut în anii 2014 și 2018 prestigiosul premiu pentru compoziție al Concursului Internațional „George Enescu”, cu lucrările El Niño (secțiunea muzică de cameră) și Concert pour clarinette et orchestre (secțiunea muzică simfonică) . În 2015 și 2019 a fost numit unul dintre câștigătorii bursei „George Enescu” a Institutului Cultural Român, constând într-o rezidență de trei luni la „Cité Internationale des Arts” din Paris. Lucrările sale au fost interpretate atât pe scene naționale, cât și pe cele internaționale de către ansambluri din România, Germania, Scoția, Franța sau Elveția. În anul 2017 a fost distins cu Premiul Filialei Cluj a Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România (UCMR) și în 2018 a primit premiul UCMR pentru creație corală. A participat la numeroase cursuri de măiestrie susținute de Carol Beffa, Allain Gaussin, François Paris, Bruno Mantovani (Franța), Elkana Amos (Israel), Jörg Widmann, Manfred Stahnke, Peter Ruzicka (Germania), Dan Dediu, Costin Miereanu, Gabriel Iranyi (România), Lasse Thoresen (Norvegia) sau Agustín Fernández (Marea Britanie). Din anul 2014 el a devenit cadru didactic al Academiei Naționale de Muzică ”Gh. Dima”.
Founded with the intention of promoting classical and especially modern and contemporary music, the Ensemble Couleurs first performed in the especially vibrant context of the festival A Tribute to György Ligeti in his Native Transylvania, coordinated by PhD Associated Professor Bianca Țiplea Temeș. Given that they are still a very young ensemble, they do not yet have a vast repertoire but they are currently setting goals and looking with enthusiasm into the future. They want to contribute as much as they can to that contemporary cultural space, performing the music of the 20th and 21st century, which is often treated like a niche.
Pornit de la ideea de a promova muzica clasică, dar mai ales cea modernă și contemporană, Ansamblul Couleurs se conturează în aceste zile, într-un peisaj vibrant al muzicii contemporane – prin apariția în cadrul festivalul A Tribute to György Ligeti in his Native Transylvania, inițiat și coordonat de către conf. univ. dr. Bianca Țiplea Temeș. Fiind la început, formația nu este încă în măsură să etaleze un repertoriu vast și provocator, însă membrii ansamblului trasează obiective și privesc cu entuziasm către viitor. Ei doresc să aducă o contribuție semnificativă în spațiul cultural contemporan, prin promovarea creației secolelor XX și XXI, un segment repertorial nu de puține ori tratat ca o nișă.
The JUBILATE choir was founded in 2006 by Mihaela Cesa-Goje to sing for the liturgical services of the Saint Joseph Chapel in Cluj-Napoca. Since then, their repertoire has grown to hundreds of works covering all periods from the Italian Renaissance to today. The Jubilate choir is regularly invited to perform a cappella, vocal-symphonic, and accompanied works in different festivals across Romania such as Musica Coronensis and Musica Barcensis from Brașov. In 2010, the choir recorded a CD including carols from all around the world and in March 2012 they recorded their second CD entitled ”Cantate Domino”, focused on religious repertoire that included the world premiere of Sigismund Toduță's Psalm 133, in collaboration with the organ player Amalia Goje. In 2018, the Jubilate choir took part in the „Gheorghe Dima” International Choir Conducting Competition, performing the repertoire for the semifinals and finals. In 2019 the choir premiered three works by Sofia Gelman Kiss, which were broadcast live by the Romanian Cultural Institute Tel Aviv on the Lyric Confluences Talk Show.
Corul JUBILATE a fost înfiinţat în anul 2006, din iniţiativa dirijoarei Mihaela Cesa-Goje. Corul susține serviciul liturgic duminical al Capelei Sf. Iosif din Cluj Napoca. Are în repertoriu peste două sute de lucrări ce acoperă o amplă paletă stilistică, de la Renaşterea Italiană la creaţiile cele mai recente. Corul este invitat cu regularitate să susţină concerte a cappella, vocal simfonice şi cu acompaniament de orgă la festivaluri din țară precum Musica Coronensis și Musica Barcensis din Brașov. În anul 2010, Corul Jubilate a lansat un prim CD, de colinde. În martie 2012 au avut loc înregistrările celui de-al doilea CD cu denumirea ”Cantate Domino” ce cuprinde lucrări religioase din repertoriul internaţional şi autohton. Pe acest CD, Corul Jubilate în colaborare cu organista Amalia Goje, a interpretat și imprimat în premieră absolută Psalmul 133 de Sigismund Toduță. În iunie 2018 corul a susținut semifinala și finala Concursului Internațional de Dirijat Coral ”Gheorghe Dima”, unde au participat dirijori din întreaga lume. În 2019 a realizat premiera absolută a trei dintre lucrările compozitoarei Sofia Gelman Kiss. Acestea au fost transmise live în septembrie 2020 de către Institutul Cultural Tel Aviv, în emisiunea Confluențe lirice.
The mezzo-soprano Gabriela Chiorean is currently studying voice at the „Gh. Dima” National Music Academy, under the guidance of Prof. Tiberius Simu. She recently gave a series of concerts at different cultural projects in Cluj-Napoca and attended an important master class in 2019, where she studied at the Gstaad Vocal Academy with Prof. Silvanna Bazzoni Bartoli. Her current repertoire includes opera arias from different periods and both traditional and international songs written for piano and voice. Since 2017 she has been a member of the National Romanian Opera choir in Cluj-Napoca.
Mezzo-soprana Gabriela Chiorean este în prezent studentă a Facultății de Interpretare Muzicală Canto, la Academia Națională de Muzică „Gh. Dima”, sub îndrumarea profesorului Tiberius Simu. În trecutul apropiat a participat la cursurile de măiestrie de la Gstaad Vocal Academy, studiind cu profesoara Silvanna Bazzoni Bartoli. Repertoriul pe care îl abordează în prezent cuprinde atât arii din opere aparținând mai multor curente muzicale (Baroc, Clasicism, Romantism), cât și lieduri din creația autohtonă și internațională. Începând cu anul 2017 este coristă a Operei Naționale Române din Cluj-Napoca.
La Cathédrale de Rouen IV is a work inspired by the Rouen Cathedral series Claude Monet painted in the 1890's. The work consists of four contrasting miniatures, where the character of the music is indicated in the subtitles Effet du soleil (sun effect), Effet nuageux (cloudy effect), Effet brouillard (foggy effect) and Effet du matin (morning effect). Initially written for two flutes, the work now exists in different versions (flute-violin, flute-cello), the last one representing a revision of the second version. El Niño for large ensemble represents one of Alexandru Ștefan Murariu's first approaches in the field of a complex sound structure that can be produced by a sinfonietta ensemble. The title refers to a minimal idea of a programmatic type of approach in musical discourse and language (the terror and calamity produced by the El Niño phenomenon). Also commissioned by the Sighișoara Music Academy, Pasărea măiastră for ensemble creates a mystical soundscape inspired by its main character, the mythological Master Bird that is constantly surrounded and protected by other birds. From a musical point of view, two layers are easily distinguished within the spatial surround effect. The first layer of harp, piano and flute (Pasărea măiastră), which serves as a kind of leading tone through the floating musical discourse, is constantly accompanied by the second layer of trills and short gestures played by the dispersed sound sources. The project entitled „From all the corners of the spiritual world” initiated by the Sighișoara Music Academy created a favorable context for writing De profundis, which is set for soprano and small non-conventional ensemble (wood-chop, viola, cello, percussion and harp). The color suggested by the ensemble led me to use a modal-chromatic musical language with small diatonic inserts, thus suggesting a sacred character. Also, the soloist's part, based on the text from Psalm 130, creates an intimate prayer atmosphere. The main idea of the piece Espaces IV- Spezzati for two vocal groups and organ is to be found in its title which refers to Venetian polychoral style and to the sonorities we encounter in Giovanni Gabrieli and Adrian Willaert's music. Espaces IV – Spezzati is made up of different sacred Latin texts and suggests, with the help of three sound sources (one instrumental – the organ – and two choral groups), a discourse in the form of a responsory. Sudden dynamic changes and the dialogue with the organ that creates a surrounding effect, generates an experience similar to that which could have been heard in the Venetian music of the Renaissance. As well as Espaces IV – Spezzati, In Paradisum, Chorus Angelorum (a commission of the festival ”A Tribute to György Ligeti in His Native Transylvania”) is also written in the memory of a person who passed away. The character of this work may be likened to Brahms's or Fauré's Requiems, but in the form of a condensed one-part work. The title (the Latin version) led me from the beginning to an optimistic way of transposing this prayer which can be encountered in most of the composed requiems.
Alexandru-Ștefan Murariu
Având ca sursă de inspirație picturile fațadei Catedralei din Rouen de Claude Monet, La Cathédrale de Rouen IV pentru flaut și vioară se împarte în patru miniaturi contrastante bazate pe patru „pânze sonore”, cărora le sunt atribuite subtitlurile Effet du soleil, Effet nuageux, Effet brouillard și Effet du matin. Scrisă inițial pentru două flaute, lucrarea a fost modelată de-a lungul timpului în diverse variante (flaut-vioară, flaut-violoncel), ultima variantă reprezentând o revizie a primei „reorchestrări”. El Niño pentru ansamblu reprezintă una dintre primele incursiuni ale tânărului compozitor înspre o preocupare a modelării sunetului (prin diferite efecte), într-un cadru timbral bogat precum cel al unui ansamblu de tip sinfonietta. Titlul face trimitere către o idee ce poate sugera programatismul – teroarea și calamitatea provocată de fenomenul El Niño – la un nivel minimal. Comandă a Academiei Sighișoara, Pasărea măiastră propune o lume sonoră a misticului dată de personajul supranatural, pasărea măiastră, care în permanență este înconjurată și ocrotită la nevoie de către celelalte păsări. Din punct de vedere muzical se pot distinge cu ușurință, datorită spațializării surselor sonore, două planuri – cel principal, pasărea măiastră (flaut, harpă, pian), respectiv cel secundar, trilurile și gestualitatea surselor sonore dispersate în spațiul acustic. Lucrare scrisă în cadrul proiectului „Din toate colțurile lumii spirituale”, inițiat de către cunoscuta Academie de muzică din Sighișoara, De Profundis pentru ansamblu și soprană urmărește transpunerea în muzică a unui fragment din Psalmul 130. Timbralitatea sugerată de componența ansamblului (toacă, violă, violoncel, percuție și harpă) și limbajul folosit (preponderent modal cromatic, cu o serie de inserții diatonice) fac trimitere către sacru, în timp ce componenta vocală conturează atmosfera unei rugăciuni intime. Principalele direcții de la care autorul a pornit în lucrarea Espaces IV - Spezzati pentru două grupuri vocale și orgă provin din semnificația titlului, care ne trimite la stilul policoral venețian și sonoritățile pe care le întâlnim în creația iluștrilor Giovanni Gabrieli sau Adrian Willaert. În Espaces IV – Spezzati, am sugerat un discurs responsorial format din frânturi de texte sacre diferite, cu ajutorul a trei surse sonore (una instrumentală - orga și două grupuri corale). Acest aspect a fost realizat cu ajutorul joncțiunii în permanență a nuanțelor mari cu cele mici, și prin preluarea materialului muzical de la un ansamblu (sau orgă) la altul. Alături de Espaces IV – Spezzati, In Paradisum, Chorus Angelorum (comandă a festivalului ”A Tribute to György Ligeti in His Native Transylvania”), reprezintă o lucrare scrisă în amintirea unei persoane pierdute. Discursul muzical poate fi asociat cu cel al recviemului brahmsian sau al celui semnat de către Fauré, dar într-o structură timbrală condensată și adaptată unui limbaj sonor complex. Semnificația textului (varianta în limba latină) a direcționat ideile către o transpunere în sonor a optimismului care este sugerat de această ultimă rugăciune întâlnită în genul de Recviem.